ایران خودرو باز هم جیب مردم را نشانه گرفت !
  • 15839
  • 1404/05/05
[ نسخه چاپی ]

:: ایران خودرو باز هم جیب مردم را نشانه گرفت !

شماره :
15839
عنوان :
ایران خودرو باز هم جیب مردم را نشانه گرفت !
توضیحات تکمیلی :

 

به گزارش پایگاه خبری پارس نماد داده ها، هفتمین دوره فروش محصولات ایران‌خودرو آغاز شده و به نظر می‌رسد این شرکت خودروسازی برای مدیریت تولید و تقاضا، به سیاست‌های جدیدی روی آورده است. این تلاش‌ها نشان‌دهنده کاسبی جدیدی است که برای جیب مردم برنامه‌ریزی شده است. کاهش قابل توجه حاشیه سود میان قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها، همان چیزی است که بسیاری از خریداران را بی‌رغبت کرده است.

 

مطابق اطلاعیه‌های جدید، افراد عادی، متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین شرکت‌کنندگان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده قادر خواهند بود در این فروش مشارکت کنند. اما متقاضیان عادی پیش از اقدام به خرید، ملزم به افتتاح حساب وکالتی با موجودی ۱۰۰ میلیون تومان هستند. این فرصت از تاریخ ۴ مرداد تا پایان روز ۹ مرداد ماه فراهم است. ایران خودرو در این طرح، ۱۱ مدل خودرو از جمله سورن پلاس XU7، سورن گازسوز، دنا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ TU3، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی، تارا دستی و اتوماتیک، رانا پلاس، هایما ۷X، هایما S5PRO و هایما S7PRO را ارائه داده، که روش‌های فروش شامل فوری (با موعد تحویل ۳۰ روز)، فوق‌العاده (تحویل در ۹۰ روز) و روند پیش‌فروش چهار ماهه است.

محصولات پرتقاضا در صف انتظار طولانی اگر به جدول محصولات ارائه شده نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که خودروهایی مثل پژو ۲۰۷، دنا، تارا و سورن پلاس که بالاترین تقاضا را در بازار دارند، در طرح پیش‌فروش قرار گرفته‌اند. این یعنی خریداران باید زمان بیشتری منتظر بمانند تا به خودروی موردنظرشان دست یابند. ایران‌خودرو با نگه‌داشتن این خودروها در صف انتظار، پول‌های دریافت‌شده را به عنوان منابع مالی برای تأمین قطعات و برنامه‌ریزی تولید استفاده می‌کند. علاوه بر این، عرضه قطره‌چکانی به آن کمک می‌کند تا بازار اشباع نشود و قیمت‌ها همچنان در سطوح بالاتری باقی بمانند، سود بیشتری حاصل شود و کنترل بازار در دست بگیرد. خودروهای کم‌تقاضا در فروش فوری در مقابل خودروهای پرتقاضا، خودروهای کم‌تقاضا در روش‌های فروش فوری عرضه شده‌اند.

این فرآیند سریع‌تر جریان پول را به چرخه مالی شرکت بازمی‌گرداند و ایران‌خودرو را از انبارهای پر از خودروهای انبارشده خلاص می‌کند. تحویل خودروهای کم‌تقاضا معمولاً کوتاه‌تر است، اما برای خودروهای پیش‌فروش شده، انتظار تحویل ممکن است تا یک سال طول بکشد. به این ترتیب، سود تضمین شده برای ایران‌خودرو فراهم می‌شود. بهای سنگین تاخیرهای طولانی خریداران باید بهای تأخیر را به جان بخرند. حتی در فروش فوری که معمولاً موعد تحویل بین ۳۰ تا ۹۰ روز است، تجربه نشان داده که برخی مشتریان پشت درهای بسته باقی مانده‌اند. فروش‌های پیش‌فروش نیز گاهی تا یک سال طول می‌کشد. علت این تاخیرهای طولانی، مشکلاتی نظیر کمبود قطعات، عدم تخصیص ارز و استانداردهای جدید (مانند یورو ۵ و قوانین ۸۵ گانه) عنوان شده است.

کاهش جذابیت اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار یکی از ریسک‌های خریداران، تغییرات قیمت علی‌الحساب خودرو در زمان ثبت‌نام نسبت به قیمت نهایی در زمان تحویل است. به سبب نوسانات نرخ ارز و تورم عمومی، خریداران مجبور به پرداخت‌های اضافی شده‌اند که تمام ریسک مالی به آنها منتقل می‌شود. اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد آن‌قدر زیاد نیست که خریداران انگیزه کافی برای خرید داشته باشند. مدت زمان طولانی انتظار باعث می‌شود تا متقاضیان قید سود ناچیز خرید از ایران‌خودرو را بزنند. کیفیت پایین و مشکلات فنی کیفیت پایین برخی محصولات و مشکلات فنی آنها، بارها توسط خریداران گزارش شده است. محصولاتی مثل سورن پلاس، دنا، تارا و پژو ۲۰۷ بارها در موارد مختلف نقد شده‌اند. خریداران از کیفیت ساخت، مونتاژ و ایرادات فنی پس از تحویل شکایت داشته‌اند. همچنین، نارضایتی مربوط به جایگزینی خودروهای ثبت‌نامی توسط این شرکت، بدون موافقت خریداران، بیشتر از پیش خشم مردم را برانگیخته است.

 

نتیجه سیاست‌های جدید ایران‌خودرو سیاست‌های جدید ایران‌خودرو بر پایه حفظ سودآوری در بازار پرنوسان، بیش از آنکه به نیازهای مردم پاسخ دهد، نتیجه‌اش نارضایتی مصرف‌کنندگان است. زمان تحویل طولانی، مشکل در دسترسی به خودروهای پرتقاضا و جذابیت پایین قیمت‌ها، تنها بخشی از مسائل این سیاست‌ها به شمار می‌آیند.(اقتصادایرانی)

انتهای پیام/ خبرنگار پایگاه خبری پارس نماد

تاریخ شروع :
1404/05/05
تاریخ پایان :
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021