انتقال 4 دستگاه مکنده غلات از بندر چابهار به امام؛ قانونی یا غیرقانونی؟
  • 12906
  • 1398/08/21
[ نسخه چاپی ]

:: انتقال 4 دستگاه مکنده غلات از بندر چابهار به امام؛ قانونی یا غیرقانونی؟

شماره :
12906
عنوان :
انتقال 4 دستگاه مکنده غلات از بندر چابهار به امام؛ قانونی یا غیرقانونی؟
توضیحات تکمیلی :

انتقال 4 دستگاه مکنده غلات از بندر چابهار به امام؛ قانونی یا غیرقانونی؟
انتقال 4 دستگاه مکنده غلات از بندر چابهار به امام؛ قانونی یا غیرقانونی؟

اخیراً مناقصه‌ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و قرار است چهار دستگاه مکنده غلات و یک دستگاه جرثقیل تخلیه و
بارگیری کشتی‌های تجاری به بندر امام منتقل شود.
 اخیراً مناقصه‌ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و قرار است چهار دستگاه  مکنده غلات و یک دستگاه جرثقیل تخلیه و بارگیری کشتی‌های تجاری به بندر امام خمینی(ره) منتقل شود. بر پایه این گزارش، چهار دستگاه مکنده غلات همگی متعلق به بندر چابهار هستند و برای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه سواحل مکران و بندر چابهار خریداری و هزینه آنها از صندوق توسعه ملی، با اجازه مستقیم رهبر معظم انقلاب پرداخت شده است.
حالا به نظر می‌رسد که این کار غیرقانونی است چرا فعالان بندری می‌گویند که این دستگاه‌ها در جهت توسعه بندر چابهار خریداری شده‌اند و نباید به دیگر بنادر منتقل شوند چراکه بنادر دیگر به اندازه نیاز تجهیزات دارند؛ برای همین ما سوالات خود را از روابط عمومی بنادر سیستان و بلوچستان در جهت رفع ابهامات مطرح شده در این ماجرا پرسیده‌ایم.
توضیحات اداره‌کل بنادر چابهار
اداره‌کل بنادر و دریانوردی  سیستان و بلوچستان در توضیحاتی می‌گوید: قرار است هر چهار دستگاه هوپر که از  403 میلیون دلار پرداخت شده از صندوق توسعه ملی خریداری شده اند به بندر امام خمینی(ره) منتقل شوند؛ همانطور  که در برهه‌ای از زمان بندر چابهار نیاز شدید به جرثقیل داشت و سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم گرفت یک جرثقیل 100 تنی را از بندر امام خمینی به بندر چابهار ارسال کند که با گذشت چند سال از انتقال دستگاه به بندر چابهار، همچنان از آن استفاده می‌شد اما به دلیل عدم نیاز به این جرثقیل، آن نیز به همراه هوپر ها به بندر امام خمینی(ره) بازگردانده خواهد شد.
بر پایه این گزارش: مالک اصلی این دستگاه‌ها سازمان بنادر و دریانوردی ایران است و برای بندر چابهار در مجموع 30 دستگاه استراتژیک خریداری شده است که از این دستگاه ها هشت دستگاه مکنده غلات با نام هوپر خریداری شده که این مکنده‌ها در زمان برجام خریداری شدند و 600 تن بر ساعت توان دارند.
 بر پایه این گزارش، در ادامه گزارش آمده است، مالک اصلی این تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی ایران است و در حال حاضر در بندر چابهار از تمامی این هشت دستگاه استفاده نمی شود بلکه تنها دو دستگاه از آنها استفاده می‌شود و دو دستگاه نیز برای آینده در نظر گرفته شده است.
بنابراین گزارش، از ابتدا سازمان بنادر در نظر داشت این چهار دستگاه برای بندر چابهار خریداری شود و چهار دستگاه دیگر از این تجهیزات که جزو به روزترین تجهیزات دنیا هستند در جهت تسهیل فرایندهای تخلیه و بارگیری و خروج کالا به بندر امام خمینی(ره) ارسال شوند؛ بندر چابهار نیز اصراری برای استفاده از هر هشت دستگاه ندارد و اینها همگی از اموال دولت هستند و برای خدمات دولت و نظام استفاده خواهند شد.
هدف از ارسال این تجهیزات به بندر امام خمینی(ره) این است که کالاهای اساسی سریع‌تر تخلیه شوند و درواقع تصمیمی که از اول گرفته شده بود همین بود که در ابتدا چهار دستگاه هوپر به بندر امام خمینی(ره) ارسال شوند.
براساس گزارش واصله، خود سازمان بنادر و دریانوردی برای انتقال این چهار مکنده غلات، مناقصه برگزار کرده است و یک شرکت به صورت اتفاقی- رندوم - ؛ برنده این مناقصه خواهد شد که این تجهیزات به صورت دریایی از بندر چابهار به بندر امام خمینی(ره) تحویل داده خواهد شد.

تاریخ شروع :
1398/08/21
تاریخ پایان :
1398/08/28
تهیه و ارسال اسناد :
شرکت پارس نماد داده ها- تلفن 2 الی 88349671-021