قانون : قانون «حمل از مبدا» خودروهای وارداتی لغو ميشود | |
نام منبع : دنیای اقتصاد |
شرکت پارس نماد داده ها www.parsnamaddata.com تلفن:5-88349670-021 |
تاریخ درج : 1390/07/18 | شماره : 1635 |
توضیحات تکمیلی :
این روزها که حباب بیشتر بازارهای داخلی در حال تركيدن است، بازار خودروهای وارداتی «حبابی» شده و اختلاف چشمگیر بین قیمت نمایندگی و بازار آنها به چشم ميآید. این شکاف قیمتی از زمانی آغاز شد که وزارت صنایع تا توانست، به واسطه اعمال قوانینی سخت و دست و پاگیر، واردات خودرو را محدود کرد. این قوانین سبب شد عرضه خودروهای وارداتی کاهش یافته و با بر هم خوردن تعادل بازار، قیمتها به طرز عجیب و شدیدی رشد یابد؛ رشدی که البته هنوز هم تداوم دارد. این در شرایطی است که پس از ادغام وزارتخانههای «صنایع و معادن» و «بازرگانی»، مسوولان تصمیم گرفتند با حذف تدریجی برخی قوانین دست و پاگیر، روند واردات خودرو را تسهیل كرده و حباب بازار را از بین ببرند. حال رییس سازمان استاندارد نیز عنوان ميکند که در یکی از اقدامات صورت گرفته، بند «حمل از مبدا» از قانون واردات حذف ميشود. طبق این «بند»، واردکنندگان مجبور بودند خودروهای موردنظرشان را از کشور سازنده و مطابق با استانداردهای اروپایی وارد کنند، به نحوی که مثلا دیگر اجازه واردات از کشورهای حاشیه خلیج فارس را نداشتند. این موضوع به تنهایی یکی از دلایل کاهش عرضه خودروهای خارجی به بازار محسوب ميشد و به نظر ميرسد حال که مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» قصد حذف آن را دارند، روند عرضه نیز به تدریج عادی شده و قیمتهای کاذب بازار وارداتیها کمکم پایین بیاید. در این مورد، رییس سازمان استاندارد گفت: در حال حاضر ملاک ورود خودرو به کشور، رعایت استانداردهای 51گانه داخلی است و دیگر مثل گذشته نیازی نیست این خودروها حتما تمام استانداردهای اروپایی را برای ورود به ایران پاس کنند. برزگری با اشاره به اینکه برخی استانداردها مختص کشورهای اروپایی است، افزود: مثلا اروپاییها به دلیل هوای ابری که دارند، باید حتما در خودروهای خود «مه شکن» نصب کنند، اما این کار در ایران توجیهی ندارد. یا مثلا در کشور ما نیازی نیست وقتی سرعت خودرو از 120 کیلومتر بالاتر ميرود، صدایی از آن بلند شده و این موضوع را به اطلاع راننده برساند. وی همچنین در مورد خودروهایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد ميشوند، تاکید کرد: مشکل ما با این نوع خودروها، مربع بودن پلاک و محل نصب آنهاست، که اگر این مشکل برطرف شده و مکانی مناسب و مستطیل شکل برای پلاک در نظر گرفته شود، ورود خودرو از حاشیه خلیج فارس نیز منعی ندارد. به گفته برزگری، مهم این است که خودروهای خارجی دارای استانداردهای قانونی داخل باشند، حال اینکه از کدام کشور وارد شوند، اهمیتی ندارد. رییس سازمان استاندارد معتقد است با این کار، عرضه خودروهای وارداتی بیشتر ميشود و قیمتها پایین ميآید. این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان، حتی اگر تمام بندهای محدودکننده واردات خودرو نیز حذف شود، حدود شش ماه طول ميکشد تا بازار رنگ آرامش را به خود ببیند و قیمتها واقعی شود. |
اخطار : کلیه حقوق جمع آوری این اخبار متعلق به مرکز فرآوری اطلاعات پارس نماد داده ها می باشد. هرگونه کپی برداری و سوء استفاده از این اخبار موجب پیگرد قانونی است. |